Sinds 2011 wordt de reputatie van Amersfoort met het Steden & Streken Merkenonderzoek gemonitord. Het onderzoek is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld en meet de merkontwikkeling van de 100 grootste gemeenten en van alle Nederlandse streken en provincies onder 80.000 volwassenen. De waardering voor het vrijetijdsaanbod van Amersfoort – op het gebied van cultuur, dagattracties, evenementen en sport – wordt daarbij ook onderzocht.
RESULTATEN MERKENONDERZOEK
Het ‘merk Amersfoort’ is sterk en wordt goed gewaardeerd (zowel door bewoners van Amersfoort als door overige Nederlanders). In 2022 staat Amersfoort op plek 10 van sterkste merken van Nederlandse gemeenten (in 2021 was dit plek 13 en in 2019 was dit plek 15).
Daarnaast is Amersfoort, als het gaat om vrijetijds- en cultuurbezoek, het sterkst onder liefhebbers van galeries, cabaret, jazzconcerten en filmhuisfilms.
Als we kijken naar de doelgroep 12- tot 18-jarigen staat Amersfoort in 2022 op de 15e positie. Bij de meting van 2 jaar geleden, onder dezelfde doelgroep, stond Amersfoort op plaats 11.