Steeds meer winkels in de Amersfoortse binnenstad staan leeg. Dat is niet goed voor de aantrekkelijkheid van de stad. Om dit tegen te gaan, is het project Leegstand en Beleving Binnenstad Amersfoort gestart. Centrummanager Maikel Gijzen, Henk Pullen (BijHein), Mondriaanhuis en Citymarketing Amersfoort slaan de handen ineen om een leegstaand pand om te toveren tot een culturele etalage. Doel van deze etalage: het promoten van de Amersfoortse musea en kunstenaars.
CULTUUR VOOROP
De etalage ademt cultuur en is geïnspireerd op niemand minder dan Piet Mondriaan. En dat is niet voor niets: in 2022 is het 150 jaar geleden dat de kunstenaar in Amersfoort werd geboren. In het raam aan de zijkant van het pand is een groot scherm met een doorlopende culturele video te bekijken. Dit is een video van Citymarketing Amersfoort over de Amersfoortse musea. Bezoekers kunnen via een QR-code (link naar website) direct meer lezen over het totaal aanbod van kunst en cultuur in Amersfoort.
PODIUM VOOR NIEUW TALENT
Aan de voorkant van het pand is een ruimte ingericht voor creatief talent, om live op te treden én kunstwerken te exposeren. Via een QR-code ga je naar de profielpagina van de kunstenaars op het platform: BookThat033. Dit is het platform om Amersfoortse creatievelingen te boeken. Eén van die kunstenaars is Koen Moonen, een jonge kunstenaar die in de Zizzi-winkel en rondom de Vismarkt iets heel bijzonders gaat doen.
Citymarketing Amersfoort zet al haar kanalen in om zowel aanstormend als gevestigd, creatief talent onder de aandacht te brengen. Heb jij een mooi initiatief? Neem dan contact op via: citymarketing@amersfoort.nl
De culturele etalage is tot 1 oktober te bewonderen in de Langestraat, in het oude Zizzi-pand. Adres: Langestraat 57, 3811 AC Amersfoort