Woensdag 27 april 2022 bruiste Amersfoort als vanouds tijdens Koningsdag. De stad kleurde oranje, de straten waren bedekt met kleedjes en er vonden verschillende evenementen plaats in de binnenstad, De Nieuwe Stad en andere wijken van Amersfoort. In de aanloop naar Koningsdag zette Stichting Citymarketing Amersfoort, in samenwerking met Gemeente Amersfoort*, een campagne op om de verjaardag van de Koning tot leven te wekken in de stad.
PAGINA MET KONINGSDAG PROGRAMMA EN INSPIRATIE
Op 24 maart is, als onderdeel van de portal Tijd voor Amersfoort, de website www.koningsdagamersfoort.nl ingericht. Hierop werden een aantal evenementen uitgelicht én werd een link opgenomen naar het volledige Koningsdag programma. Amersfoortse ondernemers werden opgeroepen om hun activiteiten en evenementen aan te melden, via de Tijd voor Amersfoort partnernieuwsbrief, een bericht op LinkedIn en een bericht op het Instagram account van Gemeente Amersfoort.
Bezoekers van de website vonden naast het programma ook Koningsdag inspiratie en een speciale Koningsdag Huisstijl Toolkit. Vanaf de lancering tot en met 27 april hebben in totaal 19.500 mensen (unieke bezoekers) de website bezocht.
033 ORANJE CONCERT
Citymarketing organiseerde in samenwerking met Gemeente Amersfoort en De Nederlandse Beiaardschool zelf ook een evenement: het 033 Oranje Concert. Op Koningsdag klonk er tweemaal een beiaardconcert vanuit de Onze Lieve Vrouwetoren. Om de betrokkenheid van de Amersfoortse bewoners te vergroten, mochten zij stemmen op hun favoriete nummer. Het winnende nummer werd tweemaal gespeeld tijdens het tweede concert, als openings- en slotnummer. In totaal brachten 434 mensen hun stem uit. “Let it be” van The Beatles was met 151 stemmen de grote winnaar.
PROMOTIE VIA DE SOCIALE KANALEN
Het Koningsdag programma en de stemwedstrijd zijn gepromoot door middel van meerdere berichten en advertenties op Instagram en Facebook. Zo werden onder andere de kleedjesmarkt in de binnenstad en de evenementen en activiteiten op De Hof en in De Nieuwe Stad extra onder de aandacht gebracht.
Ook is er op 5 april een speciale Koningsdag-editie van de Tijd voor Amersfoort nieuwsbrief verstuurd naar 13.800 Amersfoort-fans.
OFFLINE PROMOTIE IN REGIONALE KRANT EN LANGS WEGEN
In de week voor Koningsdag sierden er Koningsdag posters langs 50 wegen in Amersfoort. Daarnaast werd de regionale krant De Stad Amersfoort die week verspreid met een speciale Koningsdagflap op de voorkant. Ook stond er Koningsdag pagina in de regionale krant, waarin het Koningsdag programma en de website onder de aandacht werden gebracht. De Stad Amersfoort wordt verspreid in een oplage van 66.400 exemplaren.
*De Koningsdag campagne werd uitgerold in samenwerking met Bo van Plateringen (communicatieadviseur Gemeente Amersfoort).