Het centrum van Amersfoort heeft in 2024 een indrukwekkende stijging van 38% in het aantal bezoekers per week gerealiseerd, met een toename van 191.400 in 2023 naar 265.000 in 2024. Deze groei benadrukt de aantrekkingskracht van het stadscentrum als winkel- en recreatiebestemming. Hiermee wordt de stijgende lijn vanaf 2022 doorgezet.
Amersfoort bezet in 2024, net als in 2023, de 10e plaats van best bezochte winkelgebieden. Locatus heeft in 164 winkelgebieden tellingen gedaan.
De Langestraat blijft het populairste winkelgebied met piekmomenten van meer dan 6.300 passanten per uur, tegenover 4.900 per uur in 2023. Ook andere straten zoals de Utrechtsestraat en het Sint Jorisplein zagen significante groei in bezoekersaantallen.
Lokale initiatieven stimuleren stadsbeleving
Een verklaring van de stijgende bezoekersaantallen zou kunnen liggen in de grote media-aandacht rond de ‘European City of the Year’ award in november 2023. Ook de succesvolle T.I.E.S.-campagne (Toerist In Eigen Stad), een initiatief van Stichting Citymarketing Regio Amersfoort, kan hebben bijgedragen. Deze campagne moedigde inwoners aan om hun eigen stad te herontdekken tijdens de zomermaanden, waarin spoorwerkzaamheden de bereikbaarheid beperkten. Door op stadssafari te gaan en lokale bezienswaardigheden te bezoeken, hebben bewoners de veelzijdigheid van Amersfoort herontdekt.
Burgemeester Bolsius ondersteunde de campagne door zelf de T.I.E.S. uit te hangen en lokale ondernemers te bezoeken, zoals de Keijlijn en IJssalon San Marco. Zijn betrokkenheid benadrukte het belang van lokaal ondernemerschap en versterkte de band tussen bewoners en hun stad.
Samenwerking voor een vitaal stadscentrum
Dankzij samenwerkingen met het Ondernemersfonds Binnenstad, de gemeente en lokale ondernemers heeft Citymarketing Amersfoort een belangrijke rol gespeeld in de heropleving van het centrum. Campagnes zoals Tijd voor Amersfoort en de T.I.E.S.-campagne hebben gezorgd voor meer zichtbaarheid en aantrekkelijkheid, zowel lokaal als internationaal.
Volgens Walrick Halewijn, voorzitter van de Ondernemersvereniging Binnenstad Amersfoort: “De stijgende bezoekersaantallen bieden nieuwe kansen voor ondernemers én bewoners. We blijven werken aan een mooi en dynamisch stadscentrum waar zowel bewoners als bezoekers elkaar willen ontmoeten.”
Citymarketing als motor achter succes
De stijging in passanten, de internationale erkenning en het succes van campagnes als T.I.E.S. en Tijd voor Amersfoort tonen de waarde van een sterke marketingstrategie. Deze ontwikkelingen passen binnen de doelstellingen van Citymarketing, zoals omschreven in het Jaarplan 2025: het versterken van de trots van bewoners, het stimuleren van een vitale economie en het aantrekken van duurzame ondernemingen.
Vooruitblik
Met de titel European City of the Year en de positieve trend in bezoekersaantallen zet Amersfoort een grote stap vooruit. Citymarketing Amersfoort blijft zich inzetten voor een toekomstbestendig stadscentrum en werkt aan nieuwe initiatieven die de sociale cohesie en duurzaamheid in de stad versterken.